Ook jij hebt ongetwijfeld ooit iets bij de HEMA gekocht,
waarschijnlijk deze maand nog. Ik gebruik deze Hollandsche Eenheidsprijzen
Maatschappij Amsterdam vaak als oefenvoorbeeld tijdens trainingen. Iedereen is
bekend met het merk, vrijwel iedereen koopt er en ze hebben een grote
diversiteit aan artikelen. Daarnaast valt er een hoop te zeggen over hun
marketing.
Na KesselsKramers campagne voor Ben, eind vorige eeuw, deed
de gewone mens haar intrede in de reclamewereld. De modellen waren soms
bejaard, ze hadden sproeten, piekhaar, waren halfbloed, spierwit of hadden
flaporen. Het was een fris beeld en bracht Ben wellicht ook dichter bij de
gewone mens. HEMA volgde als snel en inmiddels hebben vele merken de gewone
mens geadopteerd.
HEMA gooit ook hoge ogen met de jaarlijkse ontwerpwedstrijden.
En voor een marketeer is het ook heel interessant om de ontwikkelingen te
volgen omtrent de openingen van vestigingen in het buitenland en de worsteling
tussen “lekker gewoon” en “met alle trends mee”.
De kritische noot
De kritische noot, want die is er, zit hem in het blog. Als
HEMA-fan en fervent bloglezer, heeft de HEMA tóch geen volger aan mij. Het blog
is namelijk wel erg echt, echt, echt wel echt HEMA.
Binnen de Content Marketing is een blog vaak zeer
belangrijk. Je hebt er ruimte voor een softere benadering, voor sfeer en het
umfeld van je core business. HEMA heeft dat allemaal begrepen en heeft ook
externe bloggers aangetrokken voor een stuk creativiteit en om hun doelgroep te
vergroten (en vice versa).
Wat nu zo ontzettend jeukt is dat iedere blogpost doordrenkt
is met HEMA. Iedere post stuurt direct aan op harde sales. Er worden altijd
eigen artikelen vermeld en een link naar de webshop (vaak nog per artikel)
geplaatst. Een blog is géén verkoopkanaal, met een blog vergroot je je online
autoriteit en zorg je voor een sterkere band met je doelgroep. Bloggen is je
merk een beetje los durven laten.
Oh HEMA-blog, ben iets minder jezelf en ben vooral een
interessant kanaal. Blog over eten, over kleding, schoonheid, kinderen en
lifestyle, maar laat het wat minder nadrukkelijk over HET MERK gaan. Heb je
echt lef, dan benoem je ook een keer een ander merk. Schrijf over leuke
evenementen, die interessant zijn voor jullie doelgroep.Vertrouw erop, dat de
fans van de DIY de weg naar jullie winkel wel vinden. Ben sympathiek, ben er
voor de doelgroep.
Vrees niet HEMA; mijn volgende tube tandpasta koop ik gewoon
bij jullie. Het is alleen zo jammer dat jullie de enorme potentie van een blog
niet benutten.
Helemaal mee eens!
BeantwoordenVerwijderen