20150416

Echt, echt, echt wel een echt HEMA-blog

Ook jij hebt ongetwijfeld ooit iets bij de HEMA gekocht, waarschijnlijk deze maand nog. Ik gebruik deze Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam vaak als oefenvoorbeeld tijdens trainingen. Iedereen is bekend met het merk, vrijwel iedereen koopt er en ze hebben een grote diversiteit aan artikelen. Daarnaast valt er een hoop te zeggen over hun marketing.

Na KesselsKramers campagne voor Ben, eind vorige eeuw, deed de gewone mens haar intrede in de reclamewereld. De modellen waren soms bejaard, ze hadden sproeten, piekhaar, waren halfbloed, spierwit of hadden flaporen. Het was een fris beeld en bracht Ben wellicht ook dichter bij de gewone mens. HEMA volgde als snel en inmiddels hebben vele merken de gewone mens geadopteerd.
HEMA gooit ook hoge ogen met de jaarlijkse ontwerpwedstrijden. En voor een marketeer is het ook heel interessant om de ontwikkelingen te volgen omtrent de openingen van vestigingen in het buitenland en de worsteling tussen “lekker gewoon” en “met alle trends mee”.

De kritische noot

De kritische noot, want die is er, zit hem in het blog. Als HEMA-fan en fervent bloglezer, heeft de HEMA tóch geen volger aan mij. Het blog is namelijk wel erg echt, echt, echt wel echt HEMA.

Binnen de Content Marketing is een blog vaak zeer belangrijk. Je hebt er ruimte voor een softere benadering, voor sfeer en het umfeld van je core business. HEMA heeft dat allemaal begrepen en heeft ook externe bloggers aangetrokken voor een stuk creativiteit en om hun doelgroep te vergroten (en vice versa).
Wat nu zo ontzettend jeukt is dat iedere blogpost doordrenkt is met HEMA. Iedere post stuurt direct aan op harde sales. Er worden altijd eigen artikelen vermeld en een link naar de webshop (vaak nog per artikel) geplaatst. Een blog is géén verkoopkanaal, met een blog vergroot je je online autoriteit en zorg je voor een sterkere band met je doelgroep. Bloggen is je merk een beetje los durven laten.

Oh HEMA-blog, ben iets minder jezelf en ben vooral een interessant kanaal. Blog over eten, over kleding, schoonheid, kinderen en lifestyle, maar laat het wat minder nadrukkelijk over HET MERK gaan. Heb je echt lef, dan benoem je ook een keer een ander merk. Schrijf over leuke evenementen, die interessant zijn voor jullie doelgroep.Vertrouw erop, dat de fans van de DIY de weg naar jullie winkel wel vinden. Ben sympathiek, ben er voor de doelgroep.

Vrees niet HEMA; mijn volgende tube tandpasta koop ik gewoon bij jullie. Het is alleen zo jammer dat jullie de enorme potentie van een blog niet benutten.



1 opmerking: